Dociski szybkomocujące służą do stabilnego mocowania obrabianych elementów do powierzchni roboczej, lub do blokowania ruchomych części maszyn. Mechanizm dźwigni kolanowej gwarantuje dużą siłę docisku, powtarzalność ruchów, a także szybkie i jednocześnie bezpieczne blokowanie przedmiotu. Dociskacze mogą być mocowane na stałe poprzez przykręcenie przylgi, lub za pomocą adaptera do szybkiego montażu, gdy wymagana jest częsta zmiana pozycji. Znajdują one zastosowanie m.in. w budowie maszyn, przy obróbce drewna, metalu oraz tworzyw sztucznych.
Konstrukcja dociskacza bazuje na stalowym korpusie z podstawą mocującą, tzw. przylgą. Podstawa posiada otwory montażowe i mocowana jest do powierzchni roboczej za pomocą śrub. Dźwignia i ramię dociskowe przymocowana są do korpusu za pomocą przegubów, co umożliwia przekształcenie ruchu ręcznego w ruch dociskowy. Dźwignia zakończona jest ergonomiczną rękojeścią, która ułatwia obsługę i chroni przed urazami dłoni. Na końcu ramienia dociskowego znajduje się powierzchnia dociskowa (najczęściej śruba dociskowa), która może być gumowana lub posiadać inny materiał, aby zapobiec uszkodzeniom mocowanego przedmiotu.
Dociski pionowe
Dźwignia i ramię dociskowe poruszają się z reguły w tym samym kierunku. W położeniu zamkniętym dźwignia ustawiona jest pionowo.
Dociski poziome
Dźwignia i ramię dociskowe poruszają się z reguły w przeciwnym kierunku (z wyjątkiem wersji bezpiecznej). W położeniu zamkniętym dźwignia ustawiona jest poziomo.
Dociski suwakowe
Inaczej napinacze suwakowe. Ruch wahadłowy dźwigni zamieniany jest w ruch osiowy elementu dociskowego, powodując pchanie lub ciągnięcie. Może spełniać funkcję docisku lub naciągu.
Dociski zaczepowe
Inaczej zapięcia szybkomocujące. Ruch wahadłowy dźwigni zamieniany jest w ruch osiowy zaczepu, który dociąga zapięcia do jego korpusu.
Mechanizm kolanowy składa się z kilku ramion połączonych przegubami, które tworzą układ wielodźwigniowy, umożliwiając ruch elementów. Mechanizm kolanowy działa na zasadzie ruchu przegubów, które zbliżają się do pozycji prostej (linia prosta). W tej pozycji mechanizm osiąga największą siłę docisku, ponieważ siła operacyjna jest przekształcana w znaczącą siłę docisku. Gdy ramiona przegubowe osiągną pozycję kolanową (blisko linii prostej), mechanizm automatycznie blokuje się w tej pozycji, zapewniając stały i pewny docisk bez konieczności ciągłego trzymania dźwigni.